Barnuppfostran

48 timmar senare och fortfarande inget kräk :D Mycket riktigt så stämde inte det som Saga sa, Noah är inte sjuk. Dessutom var det nog inte magsjuka för barnet som kräktes var på dagis idag och jag hoppas att föräldrarna följer 72 timmars reglen!!!! Dock kan ju denna smitta infiltrera en från alla möjliga olika håll så att andas ut gör vi inte förrens i maj ;D

Igår hade jag och Saga tjejkväll igen, M hade bokslutsmöte och middag. De brukar bli lugna förutom lite vanligt småbråk vid tandborstning. M är mycket bättre på att borsta hennes tänder eller i alla fall att få henne att gå med på att VI borstar först sen får hon borsta och då utan diskussion..... jag och s blir mest osams. Hon har (eller det har pågått en tid) börjat slåss. Antar att det är en sån grej som kommer med posten då de börjar dagis. I går slog hon till mig varav jag satte ner henne och på skarpen sa "Du slår inte mig" vilket jag brukar göra. Varje gång blir hon ledsen och tittar ner i golvet så hon vet ju så väl att hon gör fel. Vanligtvis brukar jag sedan gå ifrån henne en stund eller sätta henne i soffan. Efter ett tag så kommer hon smygande till mig o så kryper in i famnen o säge "flåt" sötunge! men man funderar ju på om man gör rätt då? ska man lämna dem så de får gråta en stund eller ska man sätta sig ner o prata igenom det som hänt?

Det finns ju så många olika barnuppfostringsmetoder. Ska man lugnt prata och beskriva, förklara sig ur saker
eller som vi säga ifrån på skarpen....... pedagogik vs handling? Jag har försökt att prata med henne med det biter ju inte så enda sättet att få henne att inse att hon gör fel är att ändra tonläge till nu är det allvar läget.  Sen brukar jag att förklara för henne sen när hon lugnat ner sig att mamma blir ledsen om hon slåss, eller man måste borsta tänderna osv..............................

Ja inte är det lätt det där med barnuppfostran. Hur gör ni vid sådana här situationer? 

Kommentarer
Postat av: Li

Shit, det är svårt det där med uppfostran. Vad ÄR egentligen rätt och fel?! Jag tror att huvudsaken är att man är konsekvent. Vad det än gäller och vart man än är.

Gällande magsjukan har jag varit hemma med lilleman idag, han spydde 3 ggr igår kväll men inget på natten och hela dagen idag har han varit hur pigg som helst och ätit helt vanligt. Men jag håller både honom och storasyster hemma från skolan/dagis både idag och imorgon också, så hoppas vi att vi inte smittat nån i alla fall. Ingen i resten av familjen har åkt på något ännu, mycket konstig kräksjuka minsann.



Nu laddar vi för vinjuntan! Då kan vi skylla på magsjuka dagen efter ;)

Kram

Postat av: Karolin

Mmm, det där med barnuppfostran är ingen lek... Du såg ju mitt kaos här hemma igår och då kan du ju tänka dej att det kommer en till snart och det blir ännu mera kaos;-)!!

Tack för igår!!

Kram K

2010-01-15 @ 10:36:25
URL: http://www.appelblomman.blogspot.com/
Postat av: Hanna

karro, kaos vill jag nog inte kalla det så rent och fint som det är hos er :D däremot har du aktiva barn. Men barn är barn och ska ju få vara barn o som vi sa igår har man inte ett hem som man får vara och leka i så kanske man inte ska skaffa barn... det bästaste som finns är ju ett hem där man själv och ens gäster trivs som alltid står öppen för familj, vänner osv det hoppas jag människor känner hos oss!!! kram o tack själv för igår alltid lika trevloigt!!

2010-01-15 @ 11:26:54
URL: http://antligenvilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback