Hur lever du?

Jag har en bestämd åsikt om vad jag tycker om materialism och samhällspåverkan. Jag anser det vara som så här: Skönhetsidealet har ju varit ett hett samtalsämne i många många år och hur media och samhället påverkar ung som gammal till hur man ska se ut, främst som ung kvinna. Detta ideal kan diskuteras både fram och baklänges och alla har vi olika åsikter. Jag anser att man kan se tydliga liknelser med detta mediahjärntvätteri med den pågående materialismhysterin.

40-tallisterna är också en av de samhällsgrupper som påverkar media och samhället stort, 40-talisterna fick barn 70- och i vissa fall 80-tallisterna. Jag vill påstå att den stora vågen kring 50 kg, stora bröst och löshår debatten kom i samband med att just dem växte upp. Nu har 70 och tidiga 80-tallisterna hamnat i en ny era av sin ålder nämligen karriär/barn/hus/bil eran och vad har då detta skapat. Jo en helt galen materialism hysteri. Jag ser mig tydligt se ett visst mönster men STORA liknelser med utseendefixeringen. Ledordet är "Lycklig" "om jag går ner 10 kg kommer jag bli lycklig" "om jag opererar mina bröst kommer jag bli lycklig" om jag osv... blev någon någonsin lycklig undrar jag? samma sak gäller med saker.

Så här "SKA" man vara för att var lycklig enligt dagens samhälle: man ska ha en utbildning och en karriär, man ska bo i villa, man ska ha två bilar, man ska resa utomlands en gång om året och då till Thailand man ska  tillbringa sport eller påsklovet på skidsemester, man ska ha märkeskläder och märkesgardiner och i fönstrerna får bara ASA eller CULT-krukor bo tillsammans med fina orkideer som aldrig dör. Man ska ha minst två barn, stort socialt nätverk och många vänner som man umgås med mycket, man ska resa iväg på tu man hand med sin man eller fru och vara aktiv i olika aktiviteter, sina egna och sina barns. Hemmet ska alltid vara välstädat och möbler skall bytas titt som tätt osv osv

JAG MÅR ILLA AV DETTA. Avviker man från den oskriva reglern får man en "stackars dig" blick eller en motfråga Vem har sagt att ALLA VILL leva så här och att just för att de inte gör det så har de inte möjligheten, för det är vad "sekten" tror, att alla vill vara som dem för det är det som är lycka. Detta har även skapat att många (fler än man tror) sitter i ekonomsika häxsaxar och i ekorrhjul som snurrar fortare och fortare. Jag tycker alla ska fundera riktigt skapt på hur vill DU leva? vad gör dig lycklig? sluta köp för köpandets skull och innan ni köper nytt så fundera över BEHÖVER du saken eller tror du att du vill ha den/behöver den för att man "ska" ha en sån? Alla påverkas av detta, jag också och de som inte erkänner det är nog värst drabbad.  Jag är helt enkelt trött på allt tjat, perfekta ytor och människor som aldrig vågar visa sina brister och fel. Jag känner flera som lever så här, en del som inte gör det fast de skulle kunna ännu fler som inte gör det. Man får leva som vill bara man lever som man själv VILL!!!!

Kommentarer
Postat av: Karolin

Mycket BRA skrivet Hanna!!! Det är bara ni och våran familj som vågar ha kvar tjock tv:n och vägarar byta ut den;-)

Ännu en gång. Tummen upp för ditt braiga inlägg!!

Kram "tjock tv:n"

Postat av: Hanna

Tack just precis Karro!!! Vi har fattat vad riktig Lycka är...............tjocktv :D

2010-01-19 @ 13:19:02
URL: http://antligenvilla.blogg.se/
Postat av: HannaM

Håller med föregående dam ;) Vad himla bra! Precis så tänker jag väldigt ofta, hade nyss en breifing med min kära arbetskamrat ang nyårslöften om ett nyttigare liv, men va f*n, jag är lite rund här å där, har en man som älskar mig, en dotter som avgudar mig, världens bästa vänner och familj, vad är det jag gnäller för?? Nä, vi borde nog verkligen stå på oss och inte låta "samhället" påverka oss hur vi skall leva eller inte! Mår jag själv bra så jag andra det med (fast en ny klänning och -5kg på vågen hade bara gjort det ännu bättre....) Kram på dig, ses snart!

2010-01-19 @ 13:34:51
Postat av: Lina

2010-01-19 @ 13:55:54
Postat av: Lina

(hahhaa jag blev så engagerad så jag skickade ett tomt inlägg... se ovan) Jag håller MED! Som du vet så gav jag ett nyårslöfte: Ingen mer "duktig flicka"-syndrom. För jag tror att det är där mkt av all vår stress sitter (just det där att vara snygg och lyckad, att barnen är söta/välklädda, huset är tiptop osv). Sjukt att vi fortfarande hänger på det idealet! Kramar!

2010-01-19 @ 14:03:04
Postat av: Sara

Bra inlägg!!

2010-01-19 @ 15:58:50
Postat av: Li

Håller med!

Mitt löfte för 2010 är en inre lugn, ett avstressat liv och tacksam för det man har. Även om jag inte har en tjock-tv... Och jag har ASA-vaser med orkideer i (skrattade högt när jag läste det...)och ett jävligt välstädat hus...

Som du säger, man ska vara lycklig utan det. Man ska finna sin inre harmoni och det kommer varken genom märkeskläder eller nya gardiner. Kram

2010-01-20 @ 21:07:43
URL: http://lioscarsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback